Search This Blog

Bayi tercekik mainan kecil

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Cerita fasal makan, bayi yang tengah menaik taraf perkembangan motor skill, memang suka sungguh mengutip benda-benda kecil sewaktu merangkak.  Mengikut kajian, memang bagus bayi merangkak dalam tempoh yang lama kerana waktu ini mereka melatih koordinasi mata tangan dan kaki mereka.

Tak dapat tidak ibu bapa atau penjaga memang perlu biarkan bayi guna semua kebolehan dan panca indera mereka.  Dalam masa yang sama, kita yang dewasa ni pun memang kena cakna.  Kena guna juga semua panca indera untuk awasi bayi ni.  Jangan sampai tertelan mainan atau barang kecil.  Kadang-kadang benda yang kita sendiri pun tak perasan!.

Masa ni risiko bayi tertelan benda bukan makanan sangat tinggi.  Tapi yang bagusnya jangan risau sangat. Betul kah? Saya tetap juga risau. Hahaha...


Berdasarkan pembacaan saya, Dr Sears salah seorang doktor paedatrik berkata, mainan plastik saiz kecil yang ditelan bayi boleh keluar melalui sistem pencernaan mereka. Tempohnya 3-5 hari.  Hanya perlu tengok situasi bayi.  Jika nampak tiada tanda-tanda sistem pencernaan dan pernafasan terganggu seperti susah bernafas, air liuh meleleh berlebihan, menangis tanpa sebab, anda boleh tunggu barang itu keluar.  Jika ada tanda pelik, sila bawa jumpa doktor.

Dr Sears menambah lagi katanya dia pernah melihat safety pin  berjaya keluar melalui kumuhan bayi.  Jadi mahu rasa apa?
Risau ?
Lega?
Apa-apa sajalah...

Oh, tapi, ada tapinya.  Awas jika tertelan benda yang ada bahan kimia bahaya. Contoh bateri bulat yang kecil seperti bateri jam.  Ia bahaya ya.  Bawa jumpa doktor cepat-cepat.

Kenapa cerita tentang ini?
Sebab Aishah tertelan juga. Polisterin. Hmm...

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top