Wednesday, October 7, 2015

Bayi tercekik mainan kecil

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Cerita fasal makan, bayi yang tengah menaik taraf perkembangan motor skill, memang suka sungguh mengutip benda-benda kecil sewaktu merangkak.  Mengikut kajian, memang bagus bayi merangkak dalam tempoh yang lama kerana waktu ini mereka melatih koordinasi mata tangan dan kaki mereka.

Tak dapat tidak ibu bapa atau penjaga memang perlu biarkan bayi guna semua kebolehan dan panca indera mereka.  Dalam masa yang sama, kita yang dewasa ni pun memang kena cakna.  Kena guna juga semua panca indera untuk awasi bayi ni.  Jangan sampai tertelan mainan atau barang kecil.  Kadang-kadang benda yang kita sendiri pun tak perasan!.

Masa ni risiko bayi tertelan benda bukan makanan sangat tinggi.  Tapi yang bagusnya jangan risau sangat. Betul kah? Saya tetap juga risau. Hahaha...


Berdasarkan pembacaan saya, Dr Sears salah seorang doktor paedatrik berkata, mainan plastik saiz kecil yang ditelan bayi boleh keluar melalui sistem pencernaan mereka. Tempohnya 3-5 hari.  Hanya perlu tengok situasi bayi.  Jika nampak tiada tanda-tanda sistem pencernaan dan pernafasan terganggu seperti susah bernafas, air liuh meleleh berlebihan, menangis tanpa sebab, anda boleh tunggu barang itu keluar.  Jika ada tanda pelik, sila bawa jumpa doktor.

Dr Sears menambah lagi katanya dia pernah melihat safety pin  berjaya keluar melalui kumuhan bayi.  Jadi mahu rasa apa?
Risau ?
Lega?
Apa-apa sajalah...

Oh, tapi, ada tapinya.  Awas jika tertelan benda yang ada bahan kimia bahaya. Contoh bateri bulat yang kecil seperti bateri jam.  Ia bahaya ya.  Bawa jumpa doktor cepat-cepat.

Kenapa cerita tentang ini?
Sebab Aishah tertelan juga. Polisterin. Hmm...

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts