Thursday, October 15, 2015

Jus untuk bayi

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Bayi sangat suci. Termasuk juga deria rasa.  Masa mertua saya mula dapat cucu, dia tak dapat terima bila tengok saya buat bubur tak letak garam.  
"Rasa apa macam tu. Tak sedap lalu".

Sikit-sikit saya tampal bahan bacaan tentang garam dalam makanan bayi.  
Namanya perancangan strategik. He,he, he,  Iya. Bukan mudah orang veteran nak terima.  Tapi janganlah pula awak gaduh dengan mereka. 

Kesian mereka tiada ilmu.  Yang awak ada ilmu jangan eksyen pula.  Biar macam tarik rambut dalam tepung ya.

Ok. Macam biasa, mukadimah lebih-lebih pula kan.

Saya nak cerita tentang jus untuk bayi.  

Ada suatu hari saya tonton rancangan Assalamualaikum TV Al-Hijrah (sedih pula sebab TV sudah rosak).  Dalam rancangan itu saya tak dapat pula tangkap siapa yang bercakap dek kerana tengok separuh jalan.  Katanya, paling telok untuk mulakan makanan awal bayi dengan jus.  Semua jus.  Sebelum mula makanan pejal atau biasanya puree kan.

Maksud saya semua jus tu, memang semua jus.  Bukan setakat jus buah oren, epal, lobak, tapi, termasuk juga jus saleri, jus sweet potato, jus bayam, jus brokoli.  Ya.

Katanya ia paling mudah untuk kenalkan bayi dengan rasanya dahulu.  Perlu berikan rasa sayur-sayuran.  Macam biasa dahulukan sayuran dulu kerana tak mahu bayi terkesan dengan rasa manis buah.  Bayi kan suci.

Gadget yang digunakan sangat membantu. Namanya slow juicer.  Aduhai buat hati tertawan.  Mudah sungguh.  Terus terasing hampas dan airnya.  Saya lihat rancangan Dr Muhaya juga menggunakan slow juicer.  Mana nak cari slow juicer?  Boleh contact saya ya.  Cara hubungi saya ada di bawah. :)

Ok.  Intinpatinya, selain pandangan ramai orang untuk mulakan makanan awal bayi dengan makanan pejal bentuk puree, anda boleh juga mulakan dengan jus sayur-sayuran dan buah-buahan.  Mungkin dalam beberapa hari pertama awal usia bayi 6 bulan.  Kemudian harus berpindah ke makanan puree.  

Jus pula boleh diberikan sebagai sumber cecair waktu makan.

Ok. Itu saja. Jumpa lagi.  Semoga bermanfaat.


Hubungi penulis :

 Email : nurzahwanimohdnor@gmail.com
 FB : https://www.facebook.com/zahwanimn
 Sms@Whatsapp : 0136200432



Salam nutrisi rohani dan jasmani,


Ingin belajar buat blog?




Panduan untuk mula bisnes dan
e-book yang lain.

www.books-etcetera.blogspot.com

Barangan mainan sambil belajar 
untuk si kecil anda. 
Dapatkan di sini
www.pitstopmamadanjunior.blogspot.com
https://www.facebook.com/pitstopmamadanjunior

SweetMuslimah.com

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts