Friday, October 23, 2015

Bijirin penuh untuk bayi elok atau tidak? Point nombor dua penting untuk ibu tahu

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Dalam kepala saya waktu ini asyik tertanya-tanya, sebenarnya oat untuk bayi ni elok atau tidak? Rasa macam bosan pula kalau hari-hari berikan bubur nasi pada Aishah.

Bila saya google, banyak juga resepi yang berkisarkan oat.  Yang menariknya siap dengan tips.  Oh, jadi mungkin sebenarnya ok juga oat untuk bayi.

Ya, setelah beberapa bahan bacaan, oat memang boleh diberikan untuk bayi. Ada beberapa perkara penting yang ibu perlu tahu tau untuk makanan yang ala-ala oat ni.

1. JENIS-JENIS OAT

Oat ada banyak pilihan di pasaran.  Ada oat segera, oat kena masak, oat organik, rolled oat, fined oats.  Jadi kata kunci di sini BACA LABEL. Ok. Mana satu yang saya pilih untuk Aishah? Saya pilih "instant rolled oats".  Tapi, sebaiknya pilih oat yang di masak, bukan instant.  Saya pilih instant kerana saya akan gunakan oat semasa saya berlipur. Ewah.

2.  KHASIAT OAT 

Oat mengandungi
*Karbohidrat (70%), 
*kandungan lemak baik yang cukup tinggi
*vitamin lainnya ( B1, B6, E)
*Zat besi
*dan Kalsium

Zat besi amat penting untuk bayi sebab, simpanan zat besi bayi yang wujud sejak lahir sudah berkurang.  Jadi sebab itu bayi perlu mula makan bila capai usia 6 bulan.

3. 'DO'S AND DONT'S' DENGAN OAT

Walau pun oat memang terkenal bagus untuk dewasa, iyalah kan, hingga resepi 'overnight oat' viral di FB. Ok balik semula pointnya.  Oat memang bagus, namun, untuk bayi, terlalu banyak fibre boleh menyebabkan perut bayi terlalu penuh.  

Ingat, Oat itu mengembang.  

Bila dah penuh, bayi kurang nak makan makanan lain menyebabkan mereka akan kurang khasiat dari makanan lain.  

Bayi berumur 8 bulan ke atas sepatutnya sudah makan semua kumpulan makanan dalam seharian.  Protein, karbohidrat, lemak, vitamin dan mineral. Ok.


Jadi itu sahaja untuk hari ini.  Nanti kita cerita resepi oat pula ya. 

Terima kasih untuk anda. Jumpa lagi.

Hubungi penulis :

 Email : nurzahwanimohdnor@gmail.com
 FB : https://www.facebook.com/zahwanimn
 Sms@Whatsapp : 0136200432



Salam nutrisi rohani dan jasmani,


Ingin belajar buat blog?




Panduan untuk mula bisnes dan
e-book yang lain.

www.books-etcetera.blogspot.com

Barangan mainan sambil belajar 
untuk si kecil anda. 
Dapatkan di sini
www.pitstopmamadanjunior.blogspot.com
https://www.facebook.com/pitstopmamadanjunior

SweetMuslimah.com

2 comments:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  2. Dapat tahu oat Ada semburan bahan kimia untuk mempercepatkan proses pengeringan oat itu sendiri...

    ReplyDelete

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts