Search This Blog

Pembelian Bijak- Beli Nutrisinya Bukan Bungkusannya

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Pencarian google

Membeli-belah. Ia sangat rapat dan sinonim dengan kaum wanita. Kali ini, kita bukanlah hendak berbincang tentang kuasa membeli yang semakin berkurang (dek kenaikan harga minyak itu). Tetapi perkongsian kali ini adalah berkaitan membeli-belah barang keperluan dapur, terutamanya yang berkait dengan makanan kering. Pemilihan sayur-sayuran telah saya kongsikan di entri ini.

Dalam satu situasi, seorang suami telah disahkan oleh doktor menghidapi penyakit gout. Doktor telah menyerahkan senarai makanan yang perlu dihindari oleh pesakit ini. Sang suami melaporkan kepada isteri berkenaan perkara itu. Ya, sudah tentu perlu dilaporkan kepada isteri sementelah suri inilah chef dan doktor di rumahnya.

Apa yang perlu dilakukan sekarang?. Sebagai individu yang bertanggungjawab berkenaan keperluan makanan dan nutrisi keluarga, pembelian secara berhemah dan bijak sangat penting. Berkait dengan contoh di atas, pesakit gout perlu mengurangkan makanan yang berunsurkan purin, seperti makanan laut, daging, kekacang dan lentil. Bagi makanan mentah iaitu udang, sotong dan daging yang ada di pasar, mudah untuk kita elakkan. Bagaimana pula dengan makanan diproses yang dibungkus dan ditinkan?.

Jadi, inilah fokus kita pada kali ini. Pemilihan bijak menerusi pembungkusan makanan. Pengguna yang bijak memilih makanan mengikut keperluan nutrisinya, bukan melihat pada pembungkus makanan yang menarik. Berdasarkan kajian ke atas pelajar kolej dan universiti di luar negara (Minneapolis/St Paul MN), pelajar yang kerap membaca label pemakanan menpunyai tabiat pemakanan yang sihat dan cenderung untuk memilih dan menyediakan makanan yang rendah lemah, rendah kandungan gula, lebih pengambilan buah, sayur-sayuran dan sumber serat serta kurang mengambil makanan segera ( J. Acad. Nutr Diet 2012 March. 112(3): 414-418).

Malaysia telah menguatkuasakan dan meletakkan garis panduan untuk meletakkan label makanan pada pembungkus makanan pada Mac 2004. Label makanan inilah media komunikasi antara pengeluar makanan dan juga pengguna. Biasanya yang memainkan peranan yang besar adalah pembungkusan yang menarik. Tetapi, disebalik itu, apa yang lebih penting antara lainnya adalah maklumat yang ditulis di seluruh pembungkus makanan itu. Boleh rujuk berkenaan kandungan yang perlu ada pada label makanan di entri ini.

Apa yang perlu kita tahu apabila membeli makanan berbungkus?

Periksa keseluruhan pembungkus
Pastikan pembungkus makanan itu sempurna. Tiada kebocoran (contoh gula atau tepung). Tin tidak kemek, kerana tin yang kemek atau menggelembung berkemungkinan telah ada aktiviti mikrobiologi yang tidak berkenaan telah berlaku. Tin yang kemek akibat terjatuh juga mempunyai kemungkinan untuk berkarat.

Lihat tarikh luput
Perhatikan tarikh luput makanan supaya pengguna tidak makan makanan yang telah lepas tarikh luput. Jika telah lepas tarikh luput, bolehlah membuat khidmat masyarakat dengan memberitahu pihak kedai.

Lihat senarai ramuan
Senarai ramuan merupakan isi kandungan makanan yang kita perlu dan tidak  perlukan. Contohnya di dalam makanan tadi, mungkin mengandungi MSG. Jika merujuk kes di atas, berkaitan penyakit gout, pengguna boleh menyemak ramuan makanan yang terdiri daripada unsur kekacang, lentil, daging atau sotong. Bagi pengguna yang alergi kepada kekacang atau laktosa contohnya, di sini juga akan diletakkan tanda amaran samada ramuan mengandungi unsur yang tidak boleh kita makan.

Baca fakta nutrisi
Fakta nutrisi biasanya memuatkan jumlah kandungan nutrisi makanan berkenaan mengikut saiz hidangan yang dicadangkan. Kandungan nutrisi yang biasa diletakkan adalah jumlah tenaga, protein, lemak dan karbohidrat. Ia harus disusun mengikut peratus ketinggian kandungan nutrisi. Jika kandungan karbohidrat berada di atas, bermaksud ia mempunyai kandungan yang tertinggi berbanding nutrisi yang lain. Pada label fakta nutrisi ini juga, awasi kandungan gula tambahan yang selalunya dilabelkan sama ada sebagai fruktosa, maltosa, dan dekstrosa.

Lihat Akuan Pemakanan
Akuan pemakanan sangat penting. Di sinilah pengeluar mewar-warkan kebaikan produk mereka. Sebagai pengguna, jadilah pengguna bijak dan fahami maksud akuan pemakanan ini.

  •  "No sugar added" bermaksud tiada gula yang dtambah sepanjang pemprosesan. Tetapi ia tidak bermakna, makanan tidak mengandungi kandungan gula yang tinggi daripada ramuan makanan dari sumber karbohidrat seperti madu.
  • "Bebas" bukan bermaksud 100% bebas. Ia mungkin mengandungi bahan berkenaan tetapi dalam jumlah yang sangat kecil.
  • "Rendah lemak" bermaksud sama atau kurang dari 3g lemak bagi sumber yang dirujuk
  • "Sumber kepada" haruslah mengandungi unsur berkenaan dalam nilai 5-10%.
  • "Tinggi" bermaksud mempunyai 10-20% lebih daripada nilai rujukan bagi unsur berkenaan.



  • Untuk keterangan terperinci berkenaan jenis akuan pemakanan lihat senarai akuan berdasarkan maklumat daripada http://www.myhealth.gov.my.
    Jenis Akuan
    Kata Kunci
    Penerangan



    Akuan Kandungan Nutrien
    “rendah dalam” (low)
    “bebas” (
    free / zero / no)
    Contoh: “rendah lemak”, “bebas gula”.
    Melibatkan nutrien yang dikatakan tidak baik untuk kesihatan jika diambil berlebihan seperti lemak, kolesterol, gula atau garam.
    “sumber” (source)
    “tinggi dalam” (
    high / rich)
    Contoh: “sumber protein”, “tinggi kalsium”.
    Melibatkan nutrien yang berguna untuk kesihatan seperti protein, vitamin atau mineral.



    Akuan perbandingan nutrien
    “dikurangkan” (reduced)
    “sedikit / ringan” (
    less / light)
    Contoh: “natrium dikurangkan”
    Melibatkan formulasi baru sesuatu produk di mana nutrien tertentu yang dikaitkan sebagai tidak baik untuk kesihatan telah dikurangkan berbanding formula yang asal.
    “tambahan” (more / extra)
    “lebih daripada” (
    increased)
    Contoh: “kalsium tambahan”
    Melibatkan formulasi baru sesuatu produk di mana nutrien tertentu yang dikaitkan sebagai baik untuk kesihatan telah ditingkatkan berbanding formula yang asal.




    Akuan fungsi nutrien
    Hanya senarai akuan yang dibenarkan di bawah Peraturan-Peraturan Makanan 1985 mengikut syarat-syarat tertentu yang melibatkan:
    ·         fungsi nutrien klasik seperti protein, vitamin dan mineral tertentu
    o    contoh:“kalsium membantu perkembangan tulang dan gigi yang kuat”.
    ·         komponen-komponen lain yang telah dikenal pasti seperti lutein, beta glukan, sterol tumbuhan, asid sialik dan sebagainya
    o    contoh: “beta glukan daripada oat membantu merendahkan kolesterol”.

    ·         Akuan memperihalkan peranan nutrien dalam fungsi badan yang normal berdasarkan perkembangan dan bukti saintifik.

    ·         Akuan tidak menyiratkan nutrien tersebut mampu merawat, menyembuh atau melindungi daripada penyakit tertentu.


    Seterusnya anda bolehlah membelek lagi maklumat-maklumat yang ada seperti tanda halal yang sah, logo, hadiah percuma dan juga pengeluar makanan. Identiti negara pengeluar makanan juga boleh diketahui melalui barkod produk (http://blog.dotmynetwork.my). Tiga digit pertama pada barkod menunjukkan negara pengeluar. Senarainya adalah seperti berikut:-

    890 : MADE IN INDIA 690, 691, 692 : MADE IN CHINA 
    00 - 09 : USA and CANADA 
    30 - 37 : FRANCE 
    40 - 44 : GERMANY 
    471 : TAIWAN 
    49 : JAPAN 
    50 : UK

    Pokok pangkalnya, ia pilihan kita. Pengguna bijak dapat membeli mengikut keperluannya.

    Salam kesihatan.

    ------------------------------------------

    Sertai kelas yang dihadiri oleh warga besar Akademi Bekerja Dari Rumah, sesuai untuk suri rumah sepenuh masa atau pun bercita-cita menjadi suri rumah sepenuh masa.
    Kelas yang dijalankan adalah:-
    1) Kelas asas blog dan penulisan
        Membina blog yang berpengaruh dan menjenamakan tapak hartanah anda di alam maya.
        Tiada asas?. Guru akan tunjukkan caranya.

    2) Kelas asas blog dan fan page (bisnes).

        Memulakan perniagaan secara online. Jika tiada produk, kami cadangkan produk yang sesuai. Jika sudah ada 
        produk, ketahui cara promosi yang berkesan

    Mulakan langkah pertama anda menjadi muslimah dermawan yang menjana pendapatan dari rumah sekarang!.

    Hubungi Wani Mohd Nor 
    SMS/WhatsApp: 0136200432 atau
    https://www.facebook.com/zahwanimn


    CONVERSATION

    0 comments:

    Post a Comment

    Makluman

    Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

    Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

    Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

    Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

    Google+ Followers

    Tweet Tweet

    Pinterest Gallery

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Instagram Shots

    Back
    to top