Wednesday, September 18, 2013

Pengawet makanan.

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Google
Sumber: Kementerian Kesihatan Malaysia.

Jika kita biasa melihat dan membaca label makanan, kita akan selalu lihat frasa “ tanpa pengawet tiruan”. Umumnya sudah tentu suka frasa begini. Tiada pengawet tiruan. 

Apa sebenarnya pengawet? Apakah pengawet tiruan dan wujudkah pengawet bukan tiruan a.k.a pengawet semulajadi?.

Apakah pengawet makanan?

Pengawet makanan sebenarnya adalah salah satu daripada bahan tambahan makanan/aditif (additive).
Kementerian Kesihatan Malaysia menggariskan pengawet makanan bermaksud apa sahaja bahan yang ditambah kepada makanan untuk merencat, menyekat dan menahan proses penguraian, penapaian atau pengasidan makanan tetapi tidak termasuk herba, rempah, cuka atau asap kayu. 

Daripada garis panduan di atas, rasanya ia jelas bukan?. Maksudnya herba, rempah, cuka dan asap kayu merupakan bahan yang boleh mengawetkan tetapi ia dikelaskan sebagai pengawet bukan tiruan. Bahan pengawet makanan sintetik bukan sebahagian daripada nutrisi. Manakala bahan pengawet semulajadi mempunyai nilai nutrisi yang boleh dimanfaatkan.

Contohnya, suka tidak anda makan jeruk?. Teringat pula makcik saya yang rajin menjeruk cermai dipetik dari belakang rumah. Bila tiba musim, sampai tak larat nak makan. Dari terbuang, makcik saya menjerukkannya. Bahannya mudah. Gula, dan garam sahaja. Tapi sekarang, jeruk yang dijual ada yang gunakan cuka. Ada juga yang menggunakan madu. Ini semua adalah bentuk pengawetan makanan, menggunakan kaedah dan bahan semulajadi. Cuma kaedah menjeruk ini konsepnya untuk menjadikan makanan lebih berasid, bukan pula menjadikan ia menapai atau mengurai. Contoh lain pengawetan makanan adalah membuat ikan masin, budu, sayur masin, cencaluk dan seangkatan dengannya. Kebanyakannya mengunakan kaedah dan bahan semulajadi. Maksudnya bukan menggunakan bahan sintetik.

Jangan pula mengatakan pengawet ini bahan kimia dan tidak boleh ditambah ke dalam makanan. Garam dari laut semulajadi juga bahan kimia, tapi ia semulajadi. Air dan udara juga adalah komposisi kimia. Jadi jangan pula anggap, asal saja sebutannya adalah melibatkan karbon, oksigen dan hidrogen. Terus kita meloncat dan melenting. Makanan ini disahkan bahaya!. Wow. Keras pula amarannya. Ada pula yang marah mengatakan marjerin=plastik. Tersengih-sengih saya membaca dakwaan itu. Oh My Chemistry Languange???.

Apa contoh pengawet sintetik/tiruan?

Contoh bahan pengawet tiruan yang dibenarkan oleh Peraturan-peraturan makanan 1985 adalah:-
  • Sulfur Dioksida
  • Asid benzoik
  • Asid Sorbik
  • Asid Propionik
  • Unsur garam natrium
  • Unsur garam kalium (nitrat, nitrit)
  • Unsur garam kalsium
  • Klorin dioksida
  • Hidrogen peroksida
Senarai ini adalah pengawet makanan diklasifikasikan sebagai  “pengawet makanan yang dibenarkan”. Tapi pernahkah anda lihat frasa “ mengandungi pengawet makanan tidak dibenarkan”. Lucu jika ada pengeluar makanan guna frasa yang terang-terangan begini kan?. Semuanya mesti letak “mengandungi pengawet makanan yang dibenarkan”, walau pun terdapat pengawet yang tidak dibenarkan.
 
Apa contoh pengawet makanan yang tidak dibenarkan tetapi selalu ada dalam makanan?. Jeng jeng jeng...  Nantikan entri seterusnya. 
----------------------------------------------------
Iklankan bisnes/produk/perkhidmatan di www.sohodirectory.blogspot.my.

Baru mula nak bisnes secara online tak tahu mana nak mula?
Sertai kelas asas secara online untuk Blog dan fan page (bisnes) 

Ada blog tapi  tiada pembaca?.
Belajar Asas penulisan dan blog.

Hubungi saya:-
SMS/WhatsApp 0136200432
E-mel: nurzahwanimohdnor@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts