Friday, September 20, 2013

Fakta Tentang Kalsium Yang Anda Perlu Tahu

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Google

"Saya sakit pinggang!".
Ya, saya sakit pinggang sebab anak bujang saya buat gaya Ultraman lawan raksasa. Sayalah raksasanya. Mengajak anak bermain, itu cadangannya. Ultraman lawan raksasa. Layankan saja. Akibatnya, saya sakit pinggang. Sudahnya, saya ingin tahu tentang tulang membawa kepada pencarian maklumat berkenaan kalsium. Oh!. Panjangnya introduksi. Mudah mencari idea untuk blog?. Bila anda sudah sukakan menulis blog, mencari maklumat dan berkongsi maklumat, sedikit motivasi dan juga latihan, anda pun boleh lakukannya. Jika anda mahukan bantuan tentang blogging boleh hubungi saya untuk menyertai kelas asas blog, penulisan dan fan page bisnes.

Baik. Kembali kepada tujuan sebenar perkongsian. Tentang kalsium. Komposisi kalsium dalam badan kita terpecah kepada dua. Di dalam darah dan juga sebagai komposisi tulang dan gigi. Hanya 1% kalsium terdapat dalam darah dan 99% peratus lagi di bahagian tulang dan gigi. Umum mengetahui kalsium membantu tulang dan gigi, kuat dan sihat. Bagaimana pula fungsi di dalam darah. Pentingkah?. Sangat penting rupanya. Kalsium dalam darah digunakan untuk membantu otot bergerak, untuk saraf membawa impuls antara otak ke setiap bahagian badan, membantu pengaliran darah ke seluruh badan, membantu pengeluaran hormon dan juga enzim. Wah!. Hebat pula kalsium ini.

Pernahkan anda dengar frasa 'pencurian kalsium'?. 

Pencurian kalsium berlaku apabila anda kurang mengambil kalsium daripada makanan. Jadi jumlah 1% daripada keperluan kalsium anda tidak mencukupi. Apabila ia tidak mencukupi, ia akan 'mencuri'!. Mahu tergelak membacanya. Ya. Bukan curi dari sesiapa. Tapi curi dari bahagian tulang anda. Kejadian ini, lama kelamaan menyebabkan tulang anda rongak, iaitu osteoporosis. 

Jadi apa perlu kita lakukan?.

Menabung. Ya menabung kalsium untuk keselamatan di hari tua anda. Banyak-banyaklah makan makanan dari sumber kalsium untuk menabung di bank kalsium. Jika sudah berumur tiga puluhan macam saya, ia sudah terlambat kerana kapasiti untuk menabung sudah tiada. Tiada tempat mahu menyimpan. Sedih. Ibu-ibu muda, ayuh. Simpan kalsium dari sekarang ya. Juga untuk anak-anak, galakkan juga mereka ambil makanan sumber kalsium. Teruskan dari kecil dan jadikan ia rutin hingga besar. Amin. 

Makanan sumber kalsium.

Apa contoh makanan yang kaya sumber kalsium?. Mesti terbayang susu bukan. Betul!. Untuk tambahan lagi, sumber makanan lain adalah ikan bertulang lembut seperti salmon, kekacang, sayuran brokoli, kobis, dan juga bijirin.

Apa lagi rakan baik kalsium?.

Oh, kalsium ada rakan baik?. Ya. Untuk membina tulang dan gigi yang kuat dan sihat, kalsium ada rakan baik iaitu vitamin K dan vitamin D. Gabungan vitamin K dan D ini membantu penghasilan sel untuk pembinaan tulang SERTA mengelakkan kejadian kecurian kalsium. 

Sedarkah kita, kecurian kalsium ini adalah 'bone loss'. Biasa dengar?. 
Ooooohhhhh.... 

Saya hanya berkongsi maklumat.
Salam kesihatan.

*Sumber: http://uniknya.com

-----------------------------------
Sertai kelas yang dihadiri oleh warga besar Akademi Bekerja Di Rumah, sesuai untuk suri rumah sepenuh masa atau pun bercita-cita menjadi suri rumah sepenuh masa.

Kelas yang dijalankan adalah:-
1.      Kelas asas blog dan penulisan
 Membina blog yang berpengaruh dan menjenamakan tapak hartanah anda di alam maya.    Tiada asas?. Guru akan tunjukkan caranya.
 
2.      Kelas asas blog dan fan page (bisnes).
 Memulakan perniagaan secara online. Jika tiada produk, kami cadangkan produk yang sesuai.Jika sudah ada produk, ketahui cara promosi yang berkesan


Hubungi Wani Mohd Nor 
1)SMS/WhatsApp: 
0136200432 atau
2)https://www.facebook.com/zahwanimn

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts