Sunday, September 29, 2013

Kenapa paip rumahku pecah?.

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Koleksi Nurzahwani Mohd Nor

Hari ini hari minggu. Masih lagi bercuti. Jarang juga saya lekat di rumah waktu hujung minggu. Selalunya balik kampung ke Melaka atau Temerloh. Atau pun ada perancangan menyelesaikan urusan di luar. Tapi, kali ini, saya di rumah. Pagi tadi menunggu tukang paip datang untuk membetulkan paip. Habis basah separuh bilik. Nasib baik tidak banyak barang. Jadi urusan mengemas lebih mudah. Alhamdulillah.

Pengajaran untuk saya, dan juga jika anda juga mempunyai rutin yang sama. TUTUP PAIP MESIN BASUH SELEPAS DIGUNAKAN. Entah kenapa, selepas berkahwin, susah pula saya mahu amalkan perkara itu. Selalu lupa. Akibat terlebih tekanan, paip pecah. Sebenarnya sudah dua kali. Kali pertama, masih belum perasan. Tapi kali ini, saya yakin memang itulah puncanya. Tutup paip, tutup paip, tutup paip. Memang tak nampak air terbazir. Tapi rupanya benda lain pula terjadi.

Jangan lupa ya kawan. Tutup paip selepas basuh baju (sambil tepuk bahu diri sendiri).

Disebabkan paip bocor dan perlu mengemas bilik, jadi saya jadi terlebih rajin. Mula mengemas bilik stor. Membuang apa yang patut. Simpan apa yang berharga. Apa yang saya jumpa. Macam-macam!. Dari resit bayaran pelamin, surat cinta dulu-dulu sampailah buku autograf tingkatan lima di MRSM Jasin. Hihihi. Tergelak-gelak sambil mengemas bersama suami. Aktiviti menambah kasih-sayang kot?.



Ok. Yang penting, kami berjaya mengemas bilik yang banjir dan bilik stor yang sudah susut barangnya. Saya suka!. Saya juga jumpa banyak kain perca dan macam-macam idea bermain di kotak fikiran. Yang penting sekarang, jangan MALAS. Usaha cari masa. Usaha tangga kejayaan. Nurzahwani Boleh!.

Anda ada matlamat. Anda juga boleh!. Saya doakan anda juga berjaya ya. 
Kalau mahu jana wang dari rumah, saya boleh bantu tunjukkan jalannya. WhatsApp saya 0136200432 ya.


No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts