Tuesday, June 10, 2014

Berapa banyak kena makan waktu mengandung?

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

"Mengandung bermaksud jadi gemuk dan makan banyak".
atau
"Tak apa lah jadi gemuk, sebab saya mengandung".
atau
"Masa inilah boleh makan banyak sebab masa mengandung memang jadi gemuk pun".

Ini tipikal. Tapi betulkah bila mengandung kena makan banyak untuk dua orang?. Hakikatnya tidak juga. 

Pada trimester pertama, pertambahan kalori yang diperlukan hanyalah sebanyak 300 kcal setiap hari.  Contohnya saya, keperluan kalori saya ada 1200kcal pada waktu-waktu biasa. Jadi, apabila mengandung, keperluan kalori saya menjadi 1500kcal sahaja. Tak banyak peningkatan pun. 300kcal itu anggarannya bersamaan dengan 2 gelas susu skim dan semangkuk oat. Atau satu bar Kit Kat?. Tepuk dada tanya selera yang mana sesuai.

Trimester pertama bukan waktu untuk menambah berat bayi anda. Ia hanyalah sebesar biji oren saja. Makanlah untuk tenaga anda, sebab anda rasa letih. terutamanya jika kerap muntah. Oh!.

Tapi penat pula mahu kira kalori sepanjang masa. Panduan paling mudah gunakan penimbang anda. Jika berat badan anda meningkat terlalu cepat, maksudnya terlebihlah tu. Ok. Jangan pula risau sangat sampai rasa letih memikirkan soal pengambilan kalori. Lalui pengalaman terindah ini dengan tenang. OK!.



Hubungi penulis :

 Email : nurzahwanimohdnor@gmail.com
 FB : https://www.facebook.com/zahwanimn
 Sms@Whatsapp : 0136200432



Salam nutrisi rohani dan jasmani,


Ingin belajar buat blog?




Panduan untuk mula bisnes dan 
e-book yang lain.
www.books-etcetera.blogspot.com


Dapatkan makanan sunnah, telekung dan pes nasi arab kegemaran ramai
www.az-zahwansouq.blogspot.com



No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts