Monday, October 27, 2014

Sudah trimester kedua dan sakit girdel pelvis

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Pejam celik , pejam celik, sudah masuk trimester kedua kehamilan.  Syukur atas nikmat tuhan, kandungan dan ibu sihat dan selamat.  Sakit dan bisa memang peneman. Ingatan dititip di minda tentang kafarah dosa.  Nak banding dengan nikmat yang ada, malu pula mahu lebih-lebih merungut.  Teringat sirah nabi, apabila anaknya mengadu lelah, disyorkan untuk berzikir mudah. Subhanallah, walhamdulillah wala ila ha ill-Allah, Allahuakbar.  

 Kandungan makin memberat dan sudah mula terasa kesan sakit girdel pelvis atau Pelvic Girdle Pain.  Sakit ini memang saya ada alami dari kandungan pertama dan berterusan sehingga kandungan kedua. Namun semasa hamil kali kedua sakitnya kurang sedikit.  Dan kini ia berulang lagi.  

Apa itu SGP?

SGP merupakan sakit yang dirasai di bahagian pinggul, pinggang, belakang dan merayap sehingga ke kaki. Sakitnya menyucuk-nyucuk sehingga menyukarkan pergerakan perubahan posisi.  Jika sudah alami sekali, kemungkinan besar akan berulang lagi. 

Sebenarnya dalam tempoh 4 tahun jarak kehamilan kedua dan yang terkini, SGP saya sudah beransur hilang dan tidak dirasai selepas saya aktif melakukan aerobic dan regangan badan.  Semuanya secara tidak sengaja. Jadi saya kongsikan di sini.  Sebelum itu pelbagai cara saya lakukan termasuklah amalan kalsium namun tidak nampak kesannya.  Selepas lakukan senaman, barulah nampak kesan.  Anda yang mengalami SGP dan sudah bersalin, jika kesan sakit masih terasa, bolehlah mula beraerobic ya.  Saya juga sudah berazam untuk beraerobic selepas bersalin nanti.

Oh, sebut tentang azam, belum terlambat lagi rasanya. Salam Maal Hijrah!.   

Hubungi penulis :

 Email : nurzahwanimohdnor@gmail.com
 FB : https://www.facebook.com/zahwanimn
 Sms@Whatsapp : 0136200432



Salam nutrisi rohani dan jasmani,


Ingin belajar buat blog?




Panduan untuk mula bisnes dan 
e-book yang lain.
www.books-etcetera.blogspot.com


Dapatkan makanan sunnah, telekung dan pes nasi arab kegemaran ramai
www.az-zahwansouq.blogspot.com



SweetMuslimah.com

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts